tirsdag den 27. april 2010

Palminsmørcreme

Denne smørcreme er en drøm at arbejde med... Hvis man luner den en lille smule i microovnen når man skal bruge den, er den mere flydende og rigtig nem at trække og glatte ud over kagen.
Den kan smages til med ALT MULIGT...prøv med hyldeblomstsaft, appelsinsaft, peanut butter, smeltet chokolade, flødeost o.s.v
Den er skøn at smørre kager op med og bliver ret stiv, så pensl kagen med lidt vand inden der kommes fondant på :-)
Opskriften har jeg igen fra Mette. TAK ;O)

Portionen rækker til 3-4 kager, men kan sagtens fryses ned.

225g smør-stuetemp
225 g palmin-stuetemp
900 g flormelis
3 tsk vanille extract (klar hvis cremen skal være så hvid som muligt)
5-6 spsk koldt mælk (man kan godt bruge vand, men så vil den violette farve blive blå)

Bland smør og palmin grundigt gerne i en 10 min (brug røremaskinen)
Kom vanillen i og så flormelis lidt ad gangen, det skal blandes godt med smøret, kom så væsken i lidt ad gangen, ønskes en tyndere konsistens kommes der lidt mere i end de 6 spsk.

5 kommentarer:

  1. Den skal afprøves! Har altid haft et ambivalent forhold til palmin, men hvis den smager godt og er god at arbejde med, så skal den altså have chancen.:) Har du en ide om hvor meget chokolade der skal i og hvornår skal det i?

    SvarSlet
  2. Hej Helle
    Jeg har spurgt Mette og hendes svar er:
    "Ja hvor meget kommer jeg i .... bum bum, ca 150 -200 g smeltet chokolade, og det kommer jeg i smørblandingen inden flor, bare pas på at chokoladen ikke er for varm, og så pisker jeg ved god hastighed i en 5 min, og så er det ellers i med flor ;-)
    Knuz Mette"

    Så ved vi det ;O)
    Og det skal da afprøves snarest...

    KH Jette Elisa

    SvarSlet
  3. Jamen den skal helt sikkert afprøves med chokolade. Tak for opskriften :D

    SvarSlet
  4. Den var super god at arbejde med og smagte jo også godt! Slet ikke af smør.. Lækkert. :)

    SvarSlet
  5. Hej Jette Elisa

    På næste fredag fylder min søn 1 år og jeg skal lave sådan en bamsekage til ham (hvid chocolade mud cake bund, mørk chokolade mud cake bund med tobleronecreme og hindbærmousse imellem). Jeg ville så dekorere kagen med palminsmørcreme idet jeg har hørt, at man kan tylle med det - og fordi jeg synes MMF bliver for sødt (og har hørt at sugarpaste bare er endnu sødere). Meningen var så, at smørcremen skulle være blå - hvad bruger jeg til det og hvor kommer jeg det ind i opskriften?

    Jeg er absolut begynder på feltet = har aldrig prøvet at dekorere andet end alm. lagkager med flødeskum før - og jeg ved godt, at mit projekt er forholdsvist ambitiøst, men nu skal det prøves - og hvad er bedre anledning end ens førstefødtes 1 års fødselsdag? ;-)

    Håber på dit snarlige svar.
    Mvh
    Irene

    SvarSlet

På forhånd tak ;)